
Toți oamenii, inclusiv cei cu autism, au nevoie să își dezvolte abilități sociale, pentru a comunica și a interacționa eficient cu cei din jur. Copiii cu autism au adesea dificultăți în dezvoltarea acestor abilități și necesită un antrenament specific în această direcție. De aceea, este crucial să integrăm în programul lor activități care le să stimuleze dezvoltarea competențelor și comportamentelor sociale.
ÎNȚELEGEREA LEGĂTURII DINTRE COMPETENȚELE SOCIALE ȘI AUTISM
Copiii cu autism pot avea dificultăți în următoarele direcții:
- Să se joace cu alți copii;
- Să răspundă atunci când sunt chemați, sau li se cere ceva;
- Să își facă prieteni;
- Să participe la conversații (să ia cuvântul, să răspundă sau să pună întrebări, să facă diferite comentarii);
- Să înțeleagă limbajul non verbal (expresiile feței, gesturile, emoțiile, tonul vocii);
- Să interpreteze sensul nonliteral al limbajului (metafore, glume, idei abstracte).
Aceste aspecte constituie un deficit social care afectează viața de zi cu zi a copilului cu autism. Acesta poate să nu răspundă la o chemare, sau să răspundă inadecvat, datorită dificultăților de a interpreta cuvintele sau comportamentul celuilalt, fapt care afectează relațiile cu cei cu care interacționează – alți copii, părinți, familie, profesori, colegi.
JOCURILE SOCIALE ÎN RUTINA ZILNICĂ A COPILULUI CU AUTISM
Pentru a dezvolta comportamente sociale adecvate, este important ca familia și educatorii să includă jocuri și activități dedicate dezvoltării abilităților sociale, în rutina zilnică a copilului. Acestea îl vor ajuta pe câteva direcții majore:
- Să își facă și să își păstreze prieteni;
- Să își dezvolte hobby-uri și să le împărtășească cu alți copii;
- Să învețe de la alții;
- Să coopereze și să lucreze în echipă;
- Să își gestioneze emoțiile;
- Să interpreteze emoțiile altora și să reacționeze adecvat;
- Să se bucure de diferite situații sociale;
- Să primească mai multe satisfacții din viață;
- Să diminueze riscul de depresie și izolare;
- Să își crească șansele viitoare de obținere a unui loc de muncă și de succes profesional.
Continuarea pe ACTIVITĂȚI PENTRU DEZVOLTAREA COMPETENȚELOR SOCIALE ALE COPIILOR CU AUTISM (II)
Articol preluat ți tradus de pe www.forbrain.com – Amanda Unrau, Speech-Language Pathologist, 30.09.2024.