Copilul cu ADHD - dezvoltare și performanțe școlare (I)
Dacă ai un copil care a fost diagnosticat cu ADHD, probabil te îngrijorează modul în care acest fapt îi va afecta viața și performanța școlară.
În primul rând, trebuie să clarificăm că ADHD nu este clasificat ca dizabilitate de învățare. Cu toate acestea, ne afectează modul în care învățăm, fiind o tulburare de dezvoltare funcțiilor cerebrale, precum comunicarea, învățarea, mișcarea, gestionarea emoțiilor, capacitatea de atenție și concentrare.
ADHD este o tulburare care afectează cca 10% dintre copiii între 3 și 17 ani, fiind de două ori mai des întâlnită la băieți decât la fete, iar vârsta medie de diagnosticare este cca 6 ani. Diagnosticul a înregistrat o creștere de 42% în perioada 2003 – 2011.
Deși nu este o tulburare propriu zisă de învățare, 20-60% dintre copiii cu ADHD întâmpină și dificultăți de învățare, cu precădere în ceea ce privește cititul, scrisul (ortografia), sau științele exacte.
Acest articol explorează modurile în care ADHD afectează procesul de învățare al copilului și posibile strategii utile părinților, pentru a-l ajuta pe cel mic să depășească dificultățile și să-și atingă potențialul.
Atenția și concentrarea
Primele simptome ale deficitului de atenție apar la vârste mici, atunci când copilul manifestă o capacitate de concentrare și și atenție în sarcină sub nivelul mediu al copiilor de vârsta sa.
Învățarea depinde mult de capacitatea de a menține atenția și concentrarea pe un subiect pe durate lungi, precum și de capacitatea de a desfășura susținut și atent o activitate. Persoanele care suferă de AHD au dificultăți în a rămâne focusate mai mult timp, fapt care poate conduce la pierderea unor informații cheie, sau a unor instrucțiuni de lucru importante și, deci, la un rezultat nesatisfăcător / îndeplinirea nesatisfăcătoare a sarcinii.
Unii copii pot experimenta hiper atenția, atunci când sunt super atrași de un subiect sau o activitate, excluzând orice altceva din perimetrul lor de atenție. Un copil cu ADHD poate fi hiper focusat când joacă fotbal, dar să nu se poată concentra mai mult de câteva minute când își face lecțiile.
Hiper atenția poate fi un avantaj, pentru copilul care este încurajat și ajutat să învețe cum să gestioneze situația. Aceasta presupune ca adulții din jur să nu se preocupe doar de a-i reproșa punctele vulnerabile, ci să îi ofere și feedback pozitiv acolo unde excelează, să îl îndrume să utilizeze aceleași mecanisme din activitățile care îl pasionează și în alte domenii.
Urmarea instrucțiunilor și finalizarea sarcinilor
Ca urmare a dificultăților de concentrare, copilul poate începe o sarcină, apoi să o abandoneze la jumătate, distras fiind de orice altceva. Sarcinile școlare se așteaptă să fie îndeplinite pe rând, nu toate odată, de aceea elevii cu ADHD pot avea deseori temele făcute parțial, tocmai pentru că nu au avut răbdarea necesară de a le efectua pe rând până la capăt.
O altă dificultate cu care se confruntă elevii cu ADHD este cea legată de organizarea activității și prioritizarea informației. Acest fapt poate fi observat atunci când îi întrebăm cu ce subiect au început rezolvarea unui test, în ce ordine au urmat instrucțiunile, sau care li s-a părut ideea cea mai importantă dintr-un text.
Rezultatele școlare
Copilul care suferă de ADHD prezintă un risc crescut de eșec școlar, sau de performanțe fluctuante. Acest fapt este deosebit de frustrant, mai ales atunci când este dublat de o inteligență medie / peste medie, care ar permite performanțe superioare. Tulburarea de atenție nu îngăduie însă ca această inteligență să fie pusă la treabă așa cum ne-am dori.
Uneori este nevoie de repetarea anului, de ajutor suplimentar masiv, sau chiar de plasarea copilului într-un sistem de educație specială.
Aceste aspecte nu doar afectează rezultatele școlare imediate, dar și integrarea socială, motivația și stima de sine pe termen lung.
Impulsivitatea și autocontrolul
Impulsivitatea este un alt semn care poate indica tulburarea ADHD la copii, la școală manifestându-se prin incapacitatea de a sta liniștit, așezat, vorbitul neîntrebat sau întreruperea repetată a orei. Copiii cu ADHD pot fi un factor perturbator pentru restul clasei și o provocare pentru profesori, aceasta nu din vina lor, ci datorită diferențelor de percepție cerebrală și prioritizare. Din fericire, în prezent, majoritatea profesorilor sunt antrenați pentru a gestiona astfel de situații și a oferi suport elevilor care au nevoie.
Impulsivitatea și autocontrolul scăzut pot afecta relațiile copilului cu ADHD cu cei din jur, uneori felul în care se joacă, vorbesc sau interacționează fiind perceput ca agresiv sau nepotrivit, pot fi considerați prea gălăgioși sau dezorganizați, ceea ce poate conduce la conflicte și izolarea de către ceilalți.
ADHD afectează lobul frontal al creierului, responsabil de funcții cognitive complexe – raționamentul, planificarea, gândirea logică, organizarea informației, decizia, abilitățile de (auto)evaluare, mișcările voluntare, sau comportamentul social. Acesta este unul din motivele pentru care copiii și adulții cu aceasta tulburare, au dificultăți în a-și controla impulsurile și a se conforma normelor grupului.
Memoria de lucru și rezultatele academice
Dificultățile în auto control și concentrare fac ca persoanele afectate de AHD să aibă performanțe academice fluctuante. În zilele bune și într-un mediu liniștit, pot completa o sarcină în timp scurt și cu greșeli minime. Dar dacă distragerile din mediul înconjurător cresc, acestea le vor influența capacitatea de concentrare și atenție și, implicit, rezultatele.
Studiile arată că deficitul de atenție și concentrare generează deficitul memoriei de lucru, foarte necesară în reținerea și reamintirea informației auzită/citită, a instrucțiunilor de lucru. Copilul poate să nu-și amintească ceea ce a citit acum câteva minute, fapt care îi încetinește și îi îngreunează procesul de învățare, cu precădere la materiile exacte, dar și la cele care implică citire și memorare. Nu este vina lor și nu înseamnă că sunt mai puțin inteligenți. Creierul lor are nevoie de mai multă răbdare, antrenament și repetări, pentru a suplini deficitul de atenție.
Hiperactivitatea
Este nevoia constantă de mișcare, incapacitatea de a sta liniștit pe durată mai lungă. Corelată cu atenția ușor de distras, hiperactivitatea face ca un copil cu ADHD să aibă dificultăți de a sta liniștit și a fi conectat la lecții în timpul orelor, mai ales dacă este nevoit să asculte o poveste, sau o prezentare mai lungă. Profesorii așteaptă ca elevii să asculte disciplinați și liniștiți lecția, chiar de la vârste mici. În același timp, copiii cu deficit de atenție caută involuntar stimuli în jurul lor, se plictisesc mai repede decât ceilalți, fapt pentru care devin agitați. Impulsivitatea îi determină să fie hiper activi, fără putea să-și gestioneze aceste tendințe, care se manifestă fără voia lor.
Ei nu au intenția de a perturba ora, sau de a-și deranja colegii sau profesorul, acesta este modul în care funcționează lobul cerebral frontal, în cazul lor.
Articol preluat și tradus de pe www.forbrain.com, autor Crystal Bray – Speech-Language Pathologist, 11 Septembrie 2023.
Continuare: Copilul cu ADHD – dezvoltare și performanțe școlare (II)