STRATEGII DE ÎNVĂȚARE PENTRU ELEVUL CU AUTISM
- Încorporarea de elemente vizuale în materialele de învățare
Transpunerea informației scrise sau orale în imagini, ori de câte ori este posibil, va ajuta copilul cu autism să înțeleagă mai ușor informația și să urmeze cerințele. De exemplu, în programul zilei, reprezentarea activităților prin imagini și revizuirea lor pe parcursul zilei, va face activitățile mai ușor de înțeles de către copil.
- Structurarea clară a procesului de învățare
Mediul de lucru stabil, în care se evită desele schimbări neprevăzute, este benefic pentru evoluția copilului. Crearea unei rutini, stabilirea și repetarea frecventă a așteptărilor, predictibilitatea așteptărilor, este de asemenea, un factor ajutător.
- Antrenarea consecventă și repetitivă a abilităților sociale
Jocurile de rol, în care adultul parteneriază cu copilul, folosind totodată și jucăriile preferate, în rol de personaje, poate antrena copilul cu autism în inițierea unei conversații, în punerea de întrebări, sau în a răspunde la întrebări.

Folosirea unor modele video, care apoi să fie reproduse în jocul de rol, întruchipând personajele văzute, este o tehnică utilă de antrenament.
De exemplu, pentru a deprinde copilul să răspundă la întrebări, putem pune noi întrebarea, sau putem folosi ursulețul preferat în rolul personajului curios. Repetitivitatea și încurajarea imitației sunt elemente ajutătoare.
- Adaptarea instrucțiunilor de lucru
Înțelegerea nevoilor specifice ale copilului, precum și a zonelor lui de excelență, ne poate ajuta să particularizăm cerințele și formularea sarcinilor, astfel încât să evităm „triggerele” și să stimulăm acele zone în care el este receptiv.
De exemplu, pentru un copil hipersensibil la stimuli auditivi, va fi nevoie de un mediu liniștit, pe cât posibil izolat de zgomote intense sau neașteptate.
- Pauzele senzoriale
În funcție de natura tulburării, copilului îi este necesar un mediu adaptat nevoilor sale specifice, care să îi stimuleze cât mai puțin zonele de sensibilitate și să îi stimuleze cât mai mult ariile de competență.
De exemplu, pentru un copil cu hiposenzitivitate, o îmbrățișare strânsă, un masaj ferm, sau aruncatul într-un beanbag, poate să îl liniștească și să îi ofere confortul necesar concentrării ulterioare în sarcină (ne amintim că hiposenzitivitatea îl determină pe copil să fie hiperkinetic, sau să se lovească de anumite obiecte, în nevoia de a obține senzații tactile satisfăcătoare).
- Recompensele consecvente
Oferim laude, batem palma, folosim gesturi cu înțeles de laudă, sau oferim mici activități preferate de copil, pentru a recompensa atenția pe durată mai lungă, sau efectuarea corectă/completă a unei sarcini.
Articol preluat și tradus de pe www.forbrain.com, autor Amy Yacoub – Speech-Language Pathologist, 04 Septemrie 2023.
Continuare: Cum gestionăm influența autismului asupra învățării (III)