ROLURILE PĂRINȚILOR ȘI ALE EDUCATORILOR ÎN PROCESUL DE ÎNVĂȚARE
Părinții și profesorii au un rol crucial în dezvoltarea copilului cu autism, ei fiind primii care pot observa și evalua atuurile și nevoile specifice ale acestuia și care pot conlucra pentru crearea unui mediu de învățare adaptat, care să îi stimuleze evoluția. De asemenea, ei pot oferi și altora informațiile necesare pentru a interacționa social și relațional cu copilul.
Atât părinții, cât și profesorii pot identifica prin colaborare zonele de interes ale copilului și pot crea metode de învățare personalizate, adaptate acestor interese și care să valorifice preocupările copilului.
De exemplu, dacă un copil cu autism este preocupat de jocurile pe computer, putem să îi stimulăm abilitățile de citire și limbaj folosind texte despre jocul preferat și apoi să îi punem întrebări despre acest subiect.
Un alt exemplu – un copil hiposenzitiv va putea fi ajutat de practicarea unui sport de contact (karate, judo, fotbal, etc), care să îi ofere senzațiile tactile pe care le caută și, totodată, să îl pună în situația de a urma instrucțiuni și de a-și dezvolta abilitățile sociale, de comunicare și limbaj.

ÎNTREBĂRI FRECVENTE DESPRE IMPACTUL TSA ASUPRA PROCESULUI DE ÎNVĂȚARE
ESTE AUTISMUL CONSIDERAT O DIZABILITATE DE ÎNVĂȚARE?
Autismul este definit ca o tulburare de dezvoltare neurologică. Studiile arată că 60-70% dintre persoanele cu autism prezintă deficiențe de învățare.
CUM AFECTEAZĂ AUTISMUL PERFORMANȚA ACADEMICĂ?
Copiii cu autism pot avea dificultăți de menținere a atenției, de reținere și memorare a informației, de înțelegere a conceptelor abstracte și de interacțiune cu colegii de clasă.
AUTISMUL AFECTEAZĂ CAPACITATEA DE ÎNȚELEGERE A NOȚUNILOR?
Da, copiii cu autism pot avea adesea întârzieri de înțelegere a noțiunilor și conceptelor adecvate vârstei lor.
AUTISMUL AFECTEAZĂ CAPACITATEA DE CONCENTRARE?
Da, copiii cu autism pot avea dificultăți în a rămâne concentrați pe o sarcină, putând fi ușor distrași de stimulii senzoriali din jurul lor.
AUTISMUL AFECTEAZĂ MEMORIA?
Da. Unii copii cu autism se confruntă cu deficit de memorie de lucru, fapt care le influențează capacitatea de a reține și de a reda informația și procesul de învățare.
UTILIZAREA FORBRAIN ÎN SPRIJINUL COPILULUI CU AUTISM
Părinții și dascălii pot lua în considerare utilizarea căștii FORBRAN, ca instrument de sprijin al copilului cu autism în procesul de învățare.
Casca FORBRAIN este un dispozitiv intuitiv și ușor de utilizat, bazat pe feedback audio-vocal, care ajută copilul să proceseze sunetul și informația la un înalt nivel calitativ, contribuind la îmbunătățirea atenției, concentrării, exprimării verbale și a capacității de memorare (memoria de lucru).
Îmbunătățirile se pot observa după 6-8 săptămâni de utilizare zilnică, +/-20 de minute/zi, în activități sau jocuri, care implică vorbirea cu voce tare.
Activitățile de comunicare pot fi combinate și cu exerciții fizice sau kineto, acolo unde sunt recomandate.
Articol preluat și tradus de pe www.forbrain.com, autor Amy Yacoub – Speech-Language Pathologist, 04 Septemrie 2023.