
EXEMPLE DE POVEȘTI SOCIALE
Poveștile de mai jos au fost concepute pentru a acoperi o diversitate de vârste și situații care pot apărea în viața majorității copiilor. Aceste situații sunt specifice copiilor cu autism, dar nu trebuie limitate doar la această categorie.
Ne pregătim pentru școală
Vârsta: 5-10 ani
Introducere: Trebuie să fiu gata la timp pentru a nu întârzia la școală.
Scop: Voi fi gata de plecare până la 7:20.
Anterior pregătirii pentru școală: înainte de a mă pregăti pentru școală trebuie să mă trezesc când sună ceasul.
În timpul pregătirii pentru școală: folosiți o selecție de propoziții relevante, pentru a ghida copilul prin povestea pregătirii pentru școală.
- Descriptivă: Am nevoie să mă pregătesc pentru a pleca la școală.
- Directivă: Întâi mă voi schimba în hainele de școală.
- Constatativă: Dacă nu-mi place bluza pregătită de mama, o voi ruga să-mi pună alta.
- Directivă: după ce mi-am schimbat hainele, mă spăl pe dinți.
- Constatativă: nu-mi place să mă spăl pe dinți.
- Directivă: mă voi spăla pe dinți cu ajutorul mamei, pentru a-mi păstra dinții curați.
- Afirmativă: e bine să-mi păstrez dinții curați.
- Descriptivă: când sunt gata, tata mă duce la școală.
- Afirmativă: e important să ajung la școală la timp.
După pregătirea pentru școală: când ajung la timp, prind și micul dejun și nu întârzii la oră.
Concluzie: dacă sunt gata pentru școală la timp, îmi încep ziua cu bine.
O vizită la doctor
Vârsta: 4-10 ani
Introducere: Trebuie să merg la doctor ca să fiu sănătoasă.
Scop: Voi sta cuminte în timp de mă va consulta doctorul.
Anterior vizitei la doctor: Înainte de a merge la doctor, voi citi cu mama o poveste și îmi voi lua jucăria preferată.
În timpul vizitei la doctor: folosiți o selecție de propoziții relevante, pentru a ghida copilul prin povestea vizitei la doctor.
- Descriptivă: Aștept cu tata în sala de așteptare.
- Constatativă: Nu mă deranjează să aștept.
- Directivă: În timp ce aștept, pot juca un joc, sau să citesc.
- Descriptivă: Asistenta mă va chema în cabinet. Ea îmi va măsura înălțimea, greutatea și temperatura.
- Directivă: Eu voi sta cuminte în timp ce mă consultă asistenta.
- Descriptivă: Ea va sta de vorbă cu mine și cu tata în timp ce mă consultă. Mă va asculta cu stetoscopul.
- Constatativă: Stetoscopul e rece și cam nesuferit, dar nu doare.
- Descriptivă: Asistenta va pleca și eu voi rămâne cu tata.
- Descriptivă: Doctorul va intra în cabinet. El îmi va verifica ochii, nasul, gura și urechile. Îmi va asculta inima și plămânii.
- Constatativă: Stetoscopul se simte iar rece, dar acum m-am obișnuit.
- Directivă: Eu voi răspunde la întrebările pe care mi le pune doctorul.
- Descriptivă: Când am terminat, ne putem întoarce acasă.
- Afirmativă: E bine să stau cuminte la doctor.
După vizita la doctor: Când eu stau cuminte, doctorul se asigură că sunt sănătoasă.
Concluzie: Vizita la doctor nu mă sperie și pot să stau cuminte când aștept, dar și când mă consultă.
La cumpărături
Vârsta: 5-10 ani.
Introducere: Merg cu mama la magazin, ca să o ajut la cumpărături.
Scop: Îmi țin mâinile ‚acasă’ în magazin.
Înainte de a pleca la magazin: Înainte de a pleca, îmi iau căștile pe cap și o jucărie în mână.
În timpul vizitei la magazin: folosiți o selecție de propoziții relevante, pentru a ghida copilul prin povestea mersului la cumpărături.
- Descriptivă: Magazinul e plin de alimente.
- Descriptivă: Noi cumpărăm mâncare, pentru ca familia noastră să mănânce sănătos.
- Directivă: în magazin, eu voi sta lângă mama și cu o mână o voi ajuta să ducă coșul.
- Constataivă: în magazin e mult zgomot și lumină.
- Directivă: Eu voi purta căștile, iar zgomotul nu va fi prea tare pentru mine.
- Descriptivă: E posibil să văd bomboanele mele preferate și să vreau să le iau.
- Directivă: Îmi voi ține mâinile ‚acasă’ și o voi întreba pe mama dacă am voie.
- Descriptivă: Voi vedea mulți oameni necunoscuți în magazin.
- Constatativă: Uneori mă simt speriat când străinii vorbesc cu mine.
- Directivă: Voi sta lângă mama și o voi strânge de mână dacă o să mă simt speriat.
- Descriptivă: Când vom avea tot ce ne trebuie, vom merge spre casa de marcat.
- Descriptivă: La casa de marcat sunt multe dulciuri și snack-uri.
- Constatativă: Îmi plac bomboanele și o să vreau să iau una.
- Directivă: o să-mi țin mâinile ‚acasă’ și o să o întreb pe mama dacă am voie.
- Afirmativă: E bine să-mi țin mâinile ‚acasă’ când sunt în magazin.
După vizita la magazin: după ce vom plăti cumpărăturile, le vom duce la mașină și ne vom întoarce acasă.
Concluzie: Dacă îmi țin mâinile ‚acasă’, cumpărătirile pot fi distractive.
Ora mesei
Vârsta: 4-7 ani.
Introducere: Când mama mă cheamă, mă așez la masă.
Scop: Voi sta la masă până termin de mâncat.
Înainte de ora mesei: Înainte de a mă așeza la masă, mă spăl pe mâini, ca să mănânc cu mâinile curate.
În timpul mesei: folosiți o selecție de propoziții relevante, pentru a ghida copilul prin povestea statului la masă.
- Descriptivă: Mama sau tata îmi vor spune când e gata masa.
- Directivă: atunci când mă cheamă, mă voi așeza la masă pe scaunul meu.
- Descriptivă: Mama sau tata îmi vor aduce mâncarea.
- Constatativă: S-ar putea să nu-mi placă tot ce e în farfurie, dar e în regulă.
- Directivă: Voi aștepta ca toată lumea să se așeze la masă, apoi vom mânca.
- Constatativă: Nu-mi pace să stau liniștit pe scaun prea mult timp.
- Directivă: Voi cere voie să mă ridic după ce am terminat de mâncat.
- Descriptivă: Masa e gata atunci când toți au terminat de mâncat.
- Afirmativ: E frumos să cer voie înainte de a mă ridica de la masă.
După terminarea mesei: După ce termin de mâncat, îmi voi duce farfuria la chiuvetă și mă voi spăla pe mâini.
Concluzie: Să stau cuminte la masă e important pentru familia mea.
Ora de baie
Vârsta: 2-4 ani.
Introducere: Trebuie să fac baie ca să fiu curat.
Scop: Îi voi lăsa pe mama sau pe tata să mă spele pe cap.
Înainte de baie: Înainte de a intra în baie, mă dezbrac de toate hainele.
În timpul băii: folosiți o selecție de propoziții relevante, pentru a ghida copilul prin povestea orei de baie.
- Descriptivă: Mama sau tata mă vor așeza în cadă.
- Constatativă: Îmi place să mă bălăcesc în apă.
- Descriptivă: Mama sau tata mă vor ajuta să mă spăl.
- Constatativă: Buretele e cam aspru.
- Directivă: Pot să mă joc cu jucăriile de baie.
- Descriptivă: Mama sau tata mă vor spăla pe cap cu șampon.
- Constatativă: Mie nu-mi place șamponul dacă îmi intră în ochi.
- Directivă: Eu voi sta cu ochii închiși și liniștit cât mă spală pe cap.
- Afirmativă: E important să am părul curat.
- Descriptivă: Mama sau tata va clăti șamponul cu multă apă.
- Afirmativă: Dacă stau cuminte, nu-mi intră șampon în ochi.
- Descriptivă: Îmi place cum se simte apa prin păr.
După baie: După ce m-am spălat, mă usuc și mă îmbrac în pijamale.
Concluzie: Eu pot să stau cuminte în baie și să îi las pe mama sau pe tata să mă ajute să mă spăl.
Articol preluat și tradus de pe www.forbrain.com, autor Natalie Fitzgerald – SLP, 10 Februarie 2024.
Continuare: